Zabawy logopedyczne w domu – w jaki sposób rodzice mogą wspierać rozwój mowy swoich dzieci?

02 cze

            Rozwój mowy dziecka ma ogromne znaczenie dla jego rozwoju poznawczego, społecznego oraz emocjonalnego. Mowa jest podstawowym elementem funkcjonowania człowieka w świecie, daje mu możliwość nabywania relacji społecznych, wyrażania swoich myśli i uczuć, a także zdobywania oraz przekazywania wiedzy. Dlatego też bardzo ważne jest zadbanie o jej prawidłowy rozwój już od najmłodszych lat. W tym artykule przedstawię propozycje zabaw logopedycznych możliwych do wykonania w warunkach domowych. Jednak zanim rodzice przejdą do tego rodzaju zabaw, powinni pamiętać o tym, że dziecko przed podjęciem konkretnych aktywności powinno być wypoczęte, w dobrym nastroju,a zabawy natomiast dobrze, żeby były przyjemne, wzbudzające zainteresowanie, motywujące do pracy, ale także systematycznie powtarzane.

Drogi Rodzicu baw się z dzieckiem, a ono nawet nie będzie wiedziało, że ćwiczy:

  • mów do dziecka od pierwszych chwil życia, unikaj używania zdrobnień, nazywaj przedmioty, zwierzęta, rośliny, osoby,
  • pozwalaj dziecku odgryzać, przeżuwać pokarmy stałe, ale także konsumować pokarmy/produkty
    o różnej konsystencji czy pić przez słomkę gęste płyny,
  • bawcie się przed lustrem – naśladujcie robienie min, chuchajcie/dmuchajcie na lustro
    i rysujcie na zaparowanej powierzchni, wykonujcie ćwiczenia buzi i języka:
  • ćwiczenia języka – naśladujcie:
  • „pieska” –  wysuwajcie szeroki i rozluźniony język na brodę,
  • „węża” – starajcie się językiem dotknąć nosa,
  • „defiladę języczka” – czubkiem języka dotykajcie, na zmianę, do górnej i dolnej wargi, a następnie do górnych i dolnych zębów,
  • „wycieraczki w samochodzie” – oblizujcie językiem górną wargę od lewego do prawego kącika ust
    i na odwrót, a później to samo zróbcie z dolną wargą,
  • „kotka” – oblizujcie obydwie wargi dookoła w jedną i druga stronę,
  • „huśtawkę” – czubek języka dotykajcie na zmianę prawego i lewego kącika ust,
  • „trąbę słonia” – szukajcie czubkiem języka ostatnich górnych i dolnych zębów,
  • „czyścioszka” – czyście językiem górne i dolne zęby od przodu i tyłu,
  • „malowanie sufitu” – masujcie podniebienie od górnych zębów w kierunku gardła,
  • „kotka pijącego mleko” – zlizujcie mleko z talerzyka,
  • „koci grzbiet” – czubkiem języka dotykajcie  przednich dolnych zębów od wewnętrznej strony, a środkowa część języka dotykajcie górnych zębów,
  • „zapasy chomika” – wypychajcie naprzemiennie policzki czubkiem języka,
  • liczcie zęby czubkiem języka,
  • kląskajcie.
  • ćwiczenia warg:
  • wymawiajcie na przemian samogłoski „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej
    i dolnej,
  • wymawiajcie w sposób ciągły samogłoski „ iii”, „uuu”,
  • naprzemiennie wymawiajcie samogłoski „ i – u”,
  • cmokajcie,
  • masujcie wargi zębami ( górnymi dolną wargę i odwrotnie),
  • wymawiajcie samogłoski w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.,
  • wysuwajcie wargi w „ ryjek”, a następnie cofajcie w „ uśmiech”,
  • wysuwajcie wargi w przód, następnie przesuwajcie wargi w prawo i w lewo.
  • ćwiczenia policzków – naśladujcie:
  • „grubego misia” – nadymajcie policzki,
  • „chudego zajączka” – wciągajcie policzki,
  • naprzemiennie naśladujcie „ grubego misia”„ chudego zajączka”,
  • nabierajcie powietrze w usta i zatrzymujcie je w jamie ustnej,
  • nabierajcie powietrze w usta, przesuwajcie powietrze z jednego policzka do drugiego na zmianę.
  • ćwiczenia podniebienia miękkiego:
  • ziewajcie,
  • kaszlcie z wysuniętym językiem,
  • chrapcie na wdechu i wydechu,
  • wymawiajcie głoski „k” oraz „g”, a także sylaby zawierające te głoski,
  • zasysajcie przez słomkę do picia niewielkie skrawki papieru, przenoście je w wyznaczone miejsca, itp.
  • podejmujcie zabawy oddechowe (pamiętajcie o wdechu nosem i wydechu ustami):
  • dmuchajcie na piórka, watę lub skrawki papieru,
  • puszczajcie bańki mydlane,
  • zdmuchujcie świeczki (najpierw blisko, potem z większej odległości),
  • naśladujcie „wyścigi piłeczek” – dmuchajcie na piłeczkę ping – pongową, zróbcie dla niej tor przeszkód, celujcie do kubeczka, itp.
  • podejmujcie zabawy dźwiękonaśladowcze – naśladujcie:
  • zwierzątka: „muuu” (krowa), „miau” (kot), „hau hau” (pies), „kwa-kwa” (kaczka),
  • pojazdy i maszyny: „brum-brum” (auto), „piii” (klakson), „tuu-tuu” (pociąg),
  • odgłosy natury: „szszsz” (wiatr), „kap-kap” (deszcz), „bam” (uderzenie),
  • zabawa w echo: powtarzajcie za sobą słowa i dźwięki, zmieniając tempo
    i wysokość głosu,
  • instrumenty: udawajcie trąbkę, bębenek, skrzypce – przy użyciu ust
    i rąk, itp.
  • podejmujcie zabawy słuchowe:
  • sprawdzajcie reakcje dziecka na dźwięki (odgłosy za oknem, ścianą, dźwięki wydawane przez urządzenia elektryczne, itp.),
  • bawcie się w rozpoznawanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia, głosy przyrody, odgłosy wydawane przez różne przedmioty codziennego użytku, instrumenty perkusyjne, zwierzęta czy pojazdy,
  • różnicujcie dźwięki (niskie – wysokie, ciche – głośne, szybkie – wolne, itp.),
  • lokalizujcie dźwięki, skąd dochodzą,
  • ćwiczcie uwagę i pamięć słuchową (podskocz tyle razy, ile klaśnięć usłyszałeś/-łaś, odtwórz sekwencję rytmów granych na bębenku, np.: głośny, głośny, cichy; głośny, cichy, cichy; cichy, głośny, cichy, głośny, itd.),
  • zróbcie memory słuchowe (szukanie par pojemników z takimi samymi produktami, np. kaszami, makaronem, grochem, itp.),
  • bawcie się w echo (powtarzajcie sylaby, słowa, zdania – w zależności od wieku i możliwości dziecka),
  • szukajcie wyrazów zaczynających się czy kończących się na daną głoskę, głoskujcie wyrazy (zaczynając od sylab,  krótkich i prostych wyrazów po dłuższe i trudniejsze – zabawa dla starszych przedszkolaków),
  • szukajcie rymów,
  • uczcie się prostych rymowanek, wierszyków.
  • czytajcie baśnie, bajki i wiersze dla dzieci, opowiadajcie treść przeczytanych treści, opisujcie obrazki, sprawdzajcie czy dzieci rozumieją o czym czytacie, wzbogacajcie słownictwo dzieci,
  • rozmawiajcie o uczuciach i emocjach własnych, ale także okazywanych przez postaci z bajek,
  • układajcie puzzle, układanki logiczne, grajcie w gry planszowe,
  • uczcie umiejętności komunikacyjnych, zarówno werbalnych, jak i pozawerbalnych,
  • róbcie krótkie sesje (5–10 minut),
  • zachęcajcie do zabaw, nie zniechęcajcie,
  • stosujcie pozytywne wzmocnienie (pochwały, naklejki, wspólną zabawę),
  • organizujcie ćwiczenia w formie atrakcyjnych, przyjemnych dla dziecka zabaw,
  • ćwiczcie regularnie.

          Pamiętajcie, że dzięki aktywnemu, świadomemu spędzaniu czasu z dzieckiem, możemy wpłynąć na jego rozwój w każdej możliwej sferze. Dlatego poświęcajmy dzieciom więcej czasu, uwagi, wspierajmy je, motywujmy do działania.

Izabela Szwast