Rozwój mowy dziecka ma ogromne znaczenie dla jego rozwoju poznawczego, społecznego oraz emocjonalnego. Mowa jest podstawowym elementem funkcjonowania człowieka w świecie, daje mu możliwość nabywania relacji społecznych, wyrażania swoich myśli i uczuć, a także zdobywania oraz przekazywania wiedzy. Dlatego też bardzo ważne jest zadbanie o jej prawidłowy rozwój już od najmłodszych lat. W tym artykule przedstawię propozycje zabaw logopedycznych możliwych do wykonania w warunkach domowych. Jednak zanim rodzice przejdą do tego rodzaju zabaw, powinni pamiętać o tym, że dziecko przed podjęciem konkretnych aktywności powinno być wypoczęte, w dobrym nastroju,a zabawy natomiast dobrze, żeby były przyjemne, wzbudzające zainteresowanie, motywujące do pracy, ale także systematycznie powtarzane.
Drogi Rodzicu baw się z dzieckiem, a ono nawet nie będzie wiedziało, że ćwiczy:
- mów do dziecka od pierwszych chwil życia, unikaj używania zdrobnień, nazywaj przedmioty, zwierzęta, rośliny, osoby,
- pozwalaj dziecku odgryzać, przeżuwać pokarmy stałe, ale także konsumować pokarmy/produkty
o różnej konsystencji czy pić przez słomkę gęste płyny, - bawcie się przed lustrem – naśladujcie robienie min, chuchajcie/dmuchajcie na lustro
i rysujcie na zaparowanej powierzchni, wykonujcie ćwiczenia buzi i języka: - ćwiczenia języka – naśladujcie:
- „pieska” – wysuwajcie szeroki i rozluźniony język na brodę,
- „węża” – starajcie się językiem dotknąć nosa,
- „defiladę języczka” – czubkiem języka dotykajcie, na zmianę, do górnej i dolnej wargi, a następnie do górnych i dolnych zębów,
- „wycieraczki w samochodzie” – oblizujcie językiem górną wargę od lewego do prawego kącika ust
i na odwrót, a później to samo zróbcie z dolną wargą, - „kotka” – oblizujcie obydwie wargi dookoła w jedną i druga stronę,
- „huśtawkę” – czubek języka dotykajcie na zmianę prawego i lewego kącika ust,
- „trąbę słonia” – szukajcie czubkiem języka ostatnich górnych i dolnych zębów,
- „czyścioszka” – czyście językiem górne i dolne zęby od przodu i tyłu,
- „malowanie sufitu” – masujcie podniebienie od górnych zębów w kierunku gardła,
- „kotka pijącego mleko” – zlizujcie mleko z talerzyka,
- „koci grzbiet” – czubkiem języka dotykajcie przednich dolnych zębów od wewnętrznej strony, a środkowa część języka dotykajcie górnych zębów,
- „zapasy chomika” – wypychajcie naprzemiennie policzki czubkiem języka,
- liczcie zęby czubkiem języka,
- kląskajcie.
- ćwiczenia warg:
- wymawiajcie na przemian samogłoski „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej
i dolnej, - wymawiajcie w sposób ciągły samogłoski „ iii”, „uuu”,
- naprzemiennie wymawiajcie samogłoski „ i – u”,
- cmokajcie,
- masujcie wargi zębami ( górnymi dolną wargę i odwrotnie),
- wymawiajcie samogłoski w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.,
- wysuwajcie wargi w „ ryjek”, a następnie cofajcie w „ uśmiech”,
- wysuwajcie wargi w przód, następnie przesuwajcie wargi w prawo i w lewo.
- ćwiczenia policzków – naśladujcie:
- „grubego misia” – nadymajcie policzki,
- „chudego zajączka” – wciągajcie policzki,
- naprzemiennie naśladujcie „ grubego misia” – „ chudego zajączka”,
- nabierajcie powietrze w usta i zatrzymujcie je w jamie ustnej,
- nabierajcie powietrze w usta, przesuwajcie powietrze z jednego policzka do drugiego na zmianę.
- ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- ziewajcie,
- kaszlcie z wysuniętym językiem,
- chrapcie na wdechu i wydechu,
- wymawiajcie głoski „k” oraz „g”, a także sylaby zawierające te głoski,
- zasysajcie przez słomkę do picia niewielkie skrawki papieru, przenoście je w wyznaczone miejsca, itp.
- podejmujcie zabawy oddechowe (pamiętajcie o wdechu nosem i wydechu ustami):
- dmuchajcie na piórka, watę lub skrawki papieru,
- puszczajcie bańki mydlane,
- zdmuchujcie świeczki (najpierw blisko, potem z większej odległości),
- naśladujcie „wyścigi piłeczek” – dmuchajcie na piłeczkę ping – pongową, zróbcie dla niej tor przeszkód, celujcie do kubeczka, itp.
- podejmujcie zabawy dźwiękonaśladowcze – naśladujcie:
- zwierzątka: „muuu” (krowa), „miau” (kot), „hau hau” (pies), „kwa-kwa” (kaczka),
- pojazdy i maszyny: „brum-brum” (auto), „piii” (klakson), „tuu-tuu” (pociąg),
- odgłosy natury: „szszsz” (wiatr), „kap-kap” (deszcz), „bam” (uderzenie),
- zabawa w echo: powtarzajcie za sobą słowa i dźwięki, zmieniając tempo
i wysokość głosu, - instrumenty: udawajcie trąbkę, bębenek, skrzypce – przy użyciu ust
i rąk, itp. - podejmujcie zabawy słuchowe:
- sprawdzajcie reakcje dziecka na dźwięki (odgłosy za oknem, ścianą, dźwięki wydawane przez urządzenia elektryczne, itp.),
- bawcie się w rozpoznawanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia, głosy przyrody, odgłosy wydawane przez różne przedmioty codziennego użytku, instrumenty perkusyjne, zwierzęta czy pojazdy,
- różnicujcie dźwięki (niskie – wysokie, ciche – głośne, szybkie – wolne, itp.),
- lokalizujcie dźwięki, skąd dochodzą,
- ćwiczcie uwagę i pamięć słuchową (podskocz tyle razy, ile klaśnięć usłyszałeś/-łaś, odtwórz sekwencję rytmów granych na bębenku, np.: głośny, głośny, cichy; głośny, cichy, cichy; cichy, głośny, cichy, głośny, itd.),
- zróbcie memory słuchowe (szukanie par pojemników z takimi samymi produktami, np. kaszami, makaronem, grochem, itp.),
- bawcie się w echo (powtarzajcie sylaby, słowa, zdania – w zależności od wieku i możliwości dziecka),
- szukajcie wyrazów zaczynających się czy kończących się na daną głoskę, głoskujcie wyrazy (zaczynając od sylab, krótkich i prostych wyrazów po dłuższe i trudniejsze – zabawa dla starszych przedszkolaków),
- szukajcie rymów,
- uczcie się prostych rymowanek, wierszyków.
- czytajcie baśnie, bajki i wiersze dla dzieci, opowiadajcie treść przeczytanych treści, opisujcie obrazki, sprawdzajcie czy dzieci rozumieją o czym czytacie, wzbogacajcie słownictwo dzieci,
- rozmawiajcie o uczuciach i emocjach własnych, ale także okazywanych przez postaci z bajek,
- układajcie puzzle, układanki logiczne, grajcie w gry planszowe,
- uczcie umiejętności komunikacyjnych, zarówno werbalnych, jak i pozawerbalnych,
- róbcie krótkie sesje (5–10 minut),
- zachęcajcie do zabaw, nie zniechęcajcie,
- stosujcie pozytywne wzmocnienie (pochwały, naklejki, wspólną zabawę),
- organizujcie ćwiczenia w formie atrakcyjnych, przyjemnych dla dziecka zabaw,
- ćwiczcie regularnie.
Pamiętajcie, że dzięki aktywnemu, świadomemu spędzaniu czasu z dzieckiem, możemy wpłynąć na jego rozwój w każdej możliwej sferze. Dlatego poświęcajmy dzieciom więcej czasu, uwagi, wspierajmy je, motywujmy do działania.
Izabela Szwast